Behöver ditt företag ha revisor?


2025.06.16

Behöver ditt företag ha revisor? Det här gäller kring revisorsplikt

Från och med i maj 2025 skickar Bolagsverket ut brev till aktiebolag som ännu inte har revisor, men som uppfyller kraven för revisorsplikt.

Är du osäker på om ditt bolag uppfyller de gränsvärden som finns och vad innebär revisorsplikten?

Ett aktiebolag ska registrera revisor om det under de senaste två räkenskapsåren uppfyller minst två av dessa gränsvärden:

  • fler än tre anställda (i medeltal)
  • mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning

Det ska dessutom vara samma två gränsvärden som uppfylls två år i följd. Först om/när en ny årsredovisning med lägre gränsvärden har fastställts, får aktiebolaget välja att inte ha revisor.

När aktiebolaget behöver ha en revisor ska aktieägarna hålla en bolagsstämma för att besluta om att ändra bolagsordningens formulering avseende revisor. De ska på samma stämma även välja en eller flera revisorer och eventuella revisorssuppleanter och därefter anmäla beslutet till Bolagsverket för registrering.

Vi på Frejs hjälper dig gärna att reda ut vad som gäller för just din verksamhet. Hör av dig till oss så guidar vi dig rätt!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.