LÄR KÄNNA EN FREJSARE: Gillar att jobba med siffror och människor!

Pernilla Rickardsson är medarbetare på Frejs i Göteborg sedan 2015, då hon startade som junior redovisningskonsult. Sedan våren 2018 är hon auktoriserad redovisningskonsult och arbetsledare på sina kunduppdrag. Pernilla har studerat ekonomprogrammet i Trollhättan på Högskolan i Väst.

Vad är det som gör att det är så roligt att jobba som redovisningskonsult?

Den stora variationen i arbetsuppgifterna, ingen dag är den andra lik. Man ställs hela tiden inför nya utmaningar vilket jag som person drivs av.

Vad är det bästa med att jobba på Frejs?

Kunderna och kollegorna helt klart. Även om vi är ganska många anställda är det en familjär känsla och det är något som jag uppskattar. Frejs satsar även på kompetensutveckling, vilket jag värdesätter otroligt mycket. Frejs värnar också om hälsa och välmående, t ex har vi gruppträningspass tillsammans. Det händer också att vi kollegor tar oss an olika lopp att springa ihop.

Vad kan du som konsult leverera till kund?

Jag som konsult är ett bollplank för mina kunder. De har möjlighet att ringa mig och fråga när de undrar över något. Har jag inte svaret finns det alltid kollegor på plats som man kan bolla med. Jag kan också leverera ett kvalitetssäkert arbete och ett mer aktuellt resultat i och med digitaliseringen.

Vad tror du skiljer redovisningskonsulterna på Frejs från andra byråer?

Vi är ett glatt och sammansvetsat gäng som verkligen trivs med varandra och har det gemensamma intresset, att jobba med siffror och med människor.

Vad gör du när du inte jobbar?

På min fritid gillar jag att se på fotboll. Jag har tidigare även spelat men har nu lagt skorna på hyllan. Nu blir det istället träning på gymmet, löprundor och promenader. Jag spenderar mycket tid tillsammans med min familj och mina vänner – och jag älskar att köra MC! Mitt mål under 2019 var att ta MC-körkort vilket jag också lyckades med. Känslan att kasta övningskörningsvästen var obeskrivlig!

Beskriv ett kundärende du är riktigt stolt över?

Jag känner mig nöjd med att ha genomfört digitaliseringsprocessen tillsammans med många kunder under åren. När jag började på Frejs för cirka 5 år sen kom alla kunder in med sina papper och pärmar. Alla skåp på mitt rum var fulla. Det har skett en stor förändring sedan dess, vilket känns både spännande och mer miljövänligt. Nu när allting har ett digitalt flöde kan jag effektivt leverera en aktuell status till kunderna och också en mer rättvis bild av rapporterna. Jag har haft turen att ha så många kunder som har velat vara med på denna resa. Klart att det från början var en stor omställning för alla och det rådde lite osäkerhet i detta, men med hjälp av den tillit man har byggt upp genom åren vågade kunderna följa med och nu i efterhand har jag bara hört positiva omdömen gällande digitaliseringen.

Slutligen, vad är ditt bästa tips för att skapa en bra kundrelation?

Att vara lyhörd skapar ett förtroende och en tillitskänsla mellan mig och kunden. Det är nog mitt bästa tips!