Anna Moqvist arbetar inom affärsstöd här på Frejs och med sitt skarpa öga för detaljer stöttar hon alla våra medarbetare och kunder med allt från textarbete till deklarationsinlämning.
HUR BÖRJADE DIN BANA PÅ FREJS?
Jag började på Frejs som nyutbildad sekreterare och några år i början arbetade jag mycket för Gert Frej som hans sekreterare. Gert kunde diktera brev och avtal och jag antecknade med hjälp av stenografi så pennan glödde och skrev sedan in texten i datorn så fingrarna glödde. Mitt arbete på Frejs har dock förändrats mycket under årens lopp.
VILKEN ROLL HAR DU PÅ BYRÅN IDAG?
Numera arbetar jag inom Affärsstöd som vänder sig till hela Frejs, med dokumentarbete, inköp, bokning av utbildningar och resor för medarbetarna, samt assisterar ekonomimedarbetarna i deras arbete, bland mycket annat. Nu på våren är det intensivt arbete för mig med byråanstånd för våra kunders privatdeklarationer med efterföljande filöverföringar och inlämningar till Skatteverket. Även under övriga året sköter jag filöverföring och inlämning av Frejs kunders bolagsdeklarationer. Jag administrerar också det digitala signeringsprogrammet Verified, som vi använder för revisorernas/konsulternas och kundernas digitala underskrifter.
VAD GÖR DU NÄR DU INTE JOBBAR?
Fritiden spenderar jag mest med familjen. Jag tycker om att jobba lite lagom i trädgården, läsa böcker, laga mat och jag spelar gärna golf på vårt sommarställe i Askersund/Åmmeberg. Fotot på mig och familjen är taget på första tee på Askersunds golfbana för knappt två år sedan, med Vättern som bakgrund. Så ofta vi har möjlighet, reser vi dessutom ner till vårt ställe i södra Spanien, vilket i och för sig har varit på paus detta år av förklarliga skäl.
VAD ÄR DET BÄSTA MED ARBETET PÅ FREJS?
Även vi inom affärsstöd får såklart en speciell känsla för Frejs kunder. Jag har varit med så pass länge att jag följt kunderna under många år. Jag har tagit emot dem i receptionen som företagare i sina bästa år, under många år arbetat med deras deklarationer och avtal och ibland även med dokument om generationsskifte och testamente. Det känns stimulerande att få vara med i arbetet med kundernas ärenden och dokument och göra slutprodukten korrekt och snygg. Det är också roligt att jag har varierande arbetsuppgifter.
VAD ÄR DEN STÖRSTA UTMANINGEN MED DITT ARBETE?
En av utmaningarna är att deklarationshanteringen kräver minutiös ordning och reda samt att jag skall finnas tillgänglig på kontoret många bestämda veckor under året. En annan utmaning kan vara att jag utan förvarning kan få arbetsuppgifter som kräver koncentration under tidspress, t ex översättning till engelska av ett 20-sidigt aktieöverlåtelseavtal.
SLUTLIGEN, VARFÖR SKULLE DU REKOMMENDERA FREJS TILL KUNDER ELLER FRAMTIDA MEDARBETARE?
Som kund möter du många kompetenta och intresserade medarbetare, som är tillgängliga för kunden. Kunden får också chans att få kontinuitet i sina kontakter med Frejs.
Som medarbetare erbjuder Frejs spännande yrkesmöjligheter. Medarbetarna får tidigt i karriären en chans att ta ansvar i uppdragen och de får på det sättet bred kunskap inom yrket.